Második nekifutásra

Vess, ültess, szaporíts a nyári hónapokban is!

Az elmúlt két hétben ismét rám jött az ültetési láz, ezért elővettem a kis kerti füzetem, amibe még az excelles vetésterv mellett előre, csak halmazokban összeírtam, mit érdemes majd másodjára bevetnem. Hehe, hát igen aranyos szófordulat a másodvetés másodjára bevetése. De még ennél is jobban szeretem magát a folyamatot, mert kicsit a tavaszt idézi számomra a nyári hőségben. 

Ez alkalommal csöppet sem ragaszkodtam a télen előre megrajzolgatott sorokhoz, ugyanis azóta egy, sok víz lefolyt a Dunán, kettő, kaptam jó pár számunkra itt különleges zöldség magot Karin Padmostól, a holland Biotópia, a Hof van Noord kertegyesület, avagy a Gandhi kert egyik megálmodójától és egy alternatív amolyan mini melegházat fejlesztő, s ezt gyerekek körében népszerűsítő cégtől, a GreenQ-tól. Plusz persze magam is vettem néhányat, ami jártomban megtetszett. 

Nyilván benne one, hogy imádom együtt látni a palánta kupacot, pláne, mert sajnálom is egyelni a ki nem kelő, kvázi elpazarolt magokat, mindezért a lehető legtöbb esetben palántaként majdhogynem a csemege kukoricánsóskán, a spenóton, rukkolán, s a fehér mustáron kívül mindent előnevelek. Tudom, hogy a tősűrűség eleinte serkentőleg hat a növekedésre, mert nagy ültető közegben inkább a gyökérzet fejlődik, mintsem a földfelszín feletti rész. Feltételezem, hogy ezt a növények közti egészséges versenynek köszönhetjük. A lehető legtovább húzom a széttűzdelést, így a növénykék aránylag életerős formában kerülnek végleges helyükre. 

A hetekben így a rövid tenyészidejű, már kiürült sorokba ismét vetettem, illetve ültettem az előnevelt palántákból. Természetesen odafigyeltem arra, hogy lehetőleg ne rokon fajok kerüljenek ki egymás után. A végleges helyükre kerülő palántákat az első napokban amennyire ez lehetséges, árnyékolni szoktam. Mivel nincs az a szalma mennyiség, ami nekem elég lenne, most nem csináltam nagy ügyet belőle, egy héttel előtte a kertbe vezető út menti gazokból sarlóztam, hagytam leszáradni a napon, majd ezeket szellősen rászórtam a csemetékre, s amint erőre kapnak, fokozatosan lejjebb rendezem a fészket, és talajtakarásképp a töveknél hagyom a mulcsot.

Ugyan sok írás szentnek tekinti a vetési időt, de Én mindenkit arra bátorítanék, hogy ne foglalkozzon vele, mert a növények úgyis igazodnak a körülményeikhez, és a mostanában megszokott bolond időjárás mellett belefér, hogy az amúgy júniusra, júliusra előirányzott vetést augusztus hó első napjaiban lehetőleg szakaszosan ejtsük meg. 

Azaz aki az elmúlt két hóban lecsúszott az újabb spenót, retek, kukorica, uborka, zöldbab, karalábé, saláta, cékla, téli karfiol, kelbimbó, kínai kel, brokkoli, káposzta és tökfélék elhintéséről, az semmiről sem maradt le. Sőt, a paprika, paradicsom is szép hozamot hoz még idén, ha esetleg most támadna kedvünk belevágni. A cikória és az édeskömény magjainak kiszórása pedig kifejezetten augusztus első két hetében időszerű.

És persze aktuális képek..

 

kos_9.jpg

 

 

 

 

ptdc0267.JPG

 

 

See the Pen Text animation by zerkITa (@imadott) on CodePen.