Világelsők vagyunk a TerraCycle és a Philip Morris programjával

 

tom.jpg

A klímaváltozás hatására egyre több vállalat ismeri fel, hogy aktívan részt kell vennie a környezeti és társadalmi problémák megoldásában, emellett az sem elhanyagolható tény, hogy az anyagi vagy tárgyi támogatás nem csak az érintetteknek jelent segítséget, hanem bizony a versenytársakkal szemben is előny, ha tudatosan vigyázzuk gyermekeink jövőjét. 

 

Igen kiemelkedő példával  jár előttünk ebben a magyar származású Tom Szaky  2001-ben alapított vállalkozása, a TerraCycle. Tom húszas évei elején feladta tanulmányait a Princeton Egyetemen, és egy hirtelen ötlettől vezérelve belevágott a szerves trágya készítésbe. Gilisztaürülékből készült terméküket használt PET palackba csomagolták, ezzel a TerraCycle már a kezdetektől elkötelezte magát az újrahasznosítás vezérelvei mellett. Napjainkra pedig a világ leggyorsabban fejlődő zöld vállalatává vált. 

 

9000 telephelyükkel 23 országban vannak jelen, több, mint 100  világmárka szegődött eddig partnerükként. Organikusan önszerveződő milliónyi civil segítő  gyűjti az eddig hasznosíthatatlannak tűnő hulladék anyagok számos típusát. Irodáik messze földön híresek egyedi megoldású recycle berendezéseikről.

 

Forbes 2010-es Impact 30 listájában már a Földünk legégetőbb problémáival küzdő fiatal vállalkozói közé sorolja a TerraCycle CEO-ját.

 

A jövő zsenialitását tükrözi a vállalat által kidolgozott, úgynevezett „szponzorált hulladékgyűjtés" lényegi rendszere. A gyártó cégek határozott idejű, megújuló, hosszú időintervallumot megcélzó partneri együttműködés keretében finanszírozzák, hogy termékeik csomagoló anyagai  gyűjtőprogramokon keresztül eljussanak a TerraCycle raktáraiba. Globálisan éves szinten  több ezer tonna rendkívül hosszú bomlásidejű hulladéktól mentesül ezzel környezetünk. Tom Szakyról és a TerraCycle történetéről bővebben itt olvashattok!

 

Stílusosan 2012.04.22-én, a Föld napján, German Dániel környezetmérnök programvezetésével, csoki papír gyűjtéssel indult a TerraCycle itthoni képviselete. A fiatal, ígéretes jövő előtt álló hazai ügyvezető nemrégiben mesélt nekem az elmúlt időszak dolgos eseményeiről. Szerintem még maga a team sem gondolta volna, hogy a hazai pálya ilyen kimagaslóan fog teljesíteni. Döbbenetes, de az indulás óta 110000-nél is többen regisztráltak gyűjtő brigádjaikba, ezzel gyakorlatilag két év elteltével a lakosság számához viszonyítva Európában a legjobb arányokat elérő országok között vagyunk. Nem is akárhol. Statisztikai összegzések végén ritkán hangzik el ilyen itthon. Be kell ismernünk, hogy a  TerraCycle motivációs ereje és az újrahasznosítás környezetkímélő jelentősége fókuszáltan a fenntarthatóságra törekvő piaci szereplők felé irányítja a vásárlók figyelmét.

 

A TerraCycle mára globális tömegeket mozgat. Minket az eddig leginkább fotelforradalomra hajló magyarságunkkal mindenesetre kirántott közönyünkből, és az országok közötti gyűjtőversenyben egészen a dobogóig inspirált.

Breaking News!!! 

See the Pen Static TV by zerkITa (@imadott) on CodePen.

Mi magyarok a 2013. májusa óta tartó program eredményei alapján a csikk gyűjtésében azzal, hogy egyedülálló módon Budapest belvárosának majdhogynem összes szórakozóhelye gyűjtőpartnerként csatlakozott, VILÁGELSŐK VAGYUNK!!!!

 

h5.jpeg

 

Nagy PACSIT érdemel a 204 hazai gyűjtőhely: Édesapa, Kárpátia, Sörforrás éttermek; a KIOSK, a Babel Delicate, a Fröccsterasz, a Centrál Kávéház, a DiVino borbár, a Mini Bar Budapest, a Morrison’s 2, a Goodbar - Goodburger, a Csendes bár, valamint a Mercure City Center Budapest és a Mercure Budapest Korona hotelek!  A lista koránt sem teljes. :)

Meghaladta a két és félmilliós darabszámot a visszaküldött csikkek száma, így már csak alig négy millió, és a TerraCycle itthon is beruház első recycle gyárába.

Külön dicséretesnek tartjuk, kiemelnénk ezáltal a hazai Philip Morris Magyarország Kft szerepét abban, hogy ezt a helyezést elértük. Az Ő szponzori támogatásuk teremtett forrást rá, hogy itthon is elinduljon a gyűjtés. A Philip Morris globálisan kiemelt szerepet vállal a TerraCycle mellett. És milyen jól tette! A budapesti Terra team a csikkes kampány kapcsán több, mint háromszáz alkalommal szerepelt az itthoni online  és nyomtatott sajtóban, ezzel  hírértékben jócskán megsokszorozta a Philip Morris által a kampányba eddig beinvesztált összeget. Na ezek azok a számok, amiket az ismert médiacsatornákon indított reklámkampánnyal lehetetlen elérni, erre kizárólag a társadalomban vállalt segítő szerep, a CSR marketing képes! Nice job, TerraCycle & Philip Morris Magyarország Kft!!! :) 

 

CSR lecke

Az elmúlt évtizedet tekintve globálisan nézve tendencia, hogy a környezetet terhelő  produktumot, illetve csomagolást gyártó cégek végre hajlandóak komolyabb összegeket is áldozni környezetvédelmi célokra. A Price Waterhouse Coopers  társadalmi felelősségvállalás trendekről (Corporate Social Responsibility, CSR) készült felmérésében a vizsgált nagyvállalatok webes felületeinek 81%-nál hangsúlyos szerepet kap felelősségvállalási programjuk.

A fogyasztói magatartás egyben a CSR koncepció vállalati ösztönzője is

Az etikus fogyasztás az elmúlt 10-15 évben nagy figyelemre tett szert. Marketing analitikai törvényszerűség, hogy az egyén a vásárlás előtt és közben is figyelembe vesz bizony etikus szempontokat, majd ezek befolyása alatt hozza meg döntését. Amennyiben egy vállalat, vagy terméke nem felel meg ezen szempontoknak, a vásárló alternatívákat keres. A 90-es években a Nike termékek bojkottálása súlyos károkat okozott a cégnek. A bojkott az etikus fogyasztás szervezett formája, mely képes a vállalati működés befolyásolására. N. C. Smith szerint a fogyasztói választások egyfajta vásárlói szavazatok, melyeknek szerepük van a vállalatok társadalmi kontrolljában. N. -+Hertz azt hangsúlyozza, hogy nagyobb hatalma van ezeknek a fogyasztói, mint a politikai választásoknak, mert a vállalatok kénytelenek ezekre azonnal reagálni.

fogyasztói társadalom azon két problematikus feltételezése, miszerint a fogyasztás növekedhet, mert nincsenek véges források, és a hulladékok és melléktermékek korlátlanul elhelyezhetőek hatalmas károkat okozott Bolygónknak. A fogyasztás mértékének csökkentése nem egyszerű kérdés, hiszen a fogyasztási cikk sok esetben egyben önmeghatározásunk, társadalmi státuszunk része is. A gyártó nagyvállalatok Recycle partnercégek patronáló konstrukcióiban  sorra állnak elő a fogyasztás káros hatását csökkentő megoldásaikkal. Ilyen lehetséges módszer a termék visszaforgatása, szolgáltatással való helyettesítése, a vásárlói közösség közti megosztozás.. Ismerünk persze ellenpéldát is. Az különösen környezetkárosító, de előtte alapvetően nem szelektíven gyűjtött hulladékanyagok újbóli felhasználása. A rossz vezetői döntés következtében akadt néhány olyan vállalat is, mely elzárkózott a recycle segítővel való együtt működéstől, de ez az üzleti magatartás minden esetben termékeik keresletének nagyfokú visszaesését, bevételeinek konstans csökkenését eredményezte. 

Az etikus fogyasztás a kulturális fejlődés egy szintje, ahol az egyén valóban képes elérni bizonyos célokat.

N. C. Smith szerint a fogyasztói választások egyfajta vásárlói szavazatokként jelzés értékűek, melyeknek szerepük van a vállalatok társadalmi kontrolljában. N. Hertz azt hangsúlyozza, hogy nagyobb hatalma van ezeknek a fogyasztói, mint a politikai választásoknak, mert a vállalatok kénytelenek ezekre azonnal reagálni.

A hazai vállalkozói környezet nyitottságát is jellemzi, hogy bizalomépítési irányelvként integrálódnak a 100 magyar legnagyobb vállalat kommunikációjában a fenntarthatósági ajánlás alapelvei. Az etikus működésű stratégiai megközelítés alappillére a partnerség az érintett és érdekelt felek között. Vállalati szinten sem lehet már figyelmen kívül hagyni a klímaváltozás hatásait. A hulladéktudatosság éves kerete beépíthető költség kell, hogy legyen minden brand üzleti tervébe. És valljuk be! A fogyasztói oldalon szívesebben is vásárolunk olyan termékeket, amikről biztosan tudjuk, hogy megoldott a termék csomagolásából adódó hulladék felelős kezelése. A TerraCycle jelentős anyagi ráfordítással kutatja laborjaiban, hogy az amúgy súlyosan környezetterhelő hulladékfajtákból hogyan lehet az eredeti összetevőket újrahasznosítani. Itthon olyan nagyvállalatok partnerségével indultak a gyűjtő programok, mint pl. a Chio, a Philip Morris Magyarország, vagy a Kimberly-Clark Professional

A sós ropogtatni való projectben a gyűjtéshez kedvet érző magánszemélyek a chips brigádhoz csatlakozva a Chio költségén küldhetik el a TerraCycle raktárába az összegyűjtött zacskókat, amiért cserébe a TerraCycle átlag 2 Ft-ot utal darabonként egy a gyűjtő által megjelölt hazai civil szervezetnek. Ezzel duplán is segíthetünk. Nemcsak környezetünket terheljük kevésbé, hanem támogathatjuk vele kedvenc szervezetünket. Magyar weboldalukon továbbá lehetőség van ajánlott szervezetek felé is irányítani gyűjtésünk eredményét, így akár faültetési programra, vagy gyerekek oktatására is. Kiemelt jelentőséggel bír a program környezettudatos oktatási intézmények számára, hiszen a gyerekek nemcsak szívesen vesznek részt a gyűjtögetésben, hanem ezzel anyagilag is aktívan hozzájárulnak iskolájuk kertjének, játszóterének fejlesztéséhez. A beérkezett csomagolásokból különböző műanyag termékek, így pl. tartós bevásárló táska, kültéri pad, szemetes kosár készülnek majd.

A másik futó kampányba, a cigicsikk gyűjtésébe számos szórakozóhelyet, szállodát, irodát sikerült bevonni. Ide kizárólag ezek az intézmények regisztrálhatnak, de magánszemélyként is van lehetőség leadni csikkjeinket, ha bevisszük egy regisztrált gyűjtőpontba. A csikkek anyagainak egy részéből végül hamutartót, műanyag rekeszeket csinálnak, ami szinte hihetetlen fordulat, tekintve, hogy eddig komoly fejtörést okozott a tudósoknak, hogy mit is kezdjenek az éves szinten sok milliárdnyi eldobott csikkel. A megmaradt összetevők pedig a komposztba kerülnek.

Harmadik aktuális, védőruha újrahasznosító programjába kizárólag olyan gyógyszeripari, élettudományi vállalatok és laboratóriumok jelentkezését várja a TerraCycle, akik Kimberly-Clark eldobható higiéniai védőruhát és/vagy kesztyűt használnak. A szelektíven gyűjtött védőruhák így nem a szeméttelepre, vagy az égetőkbe kerülnek, hanem raklapként, vagy köztéri padként születnek ujjá.